diumenge, de febrer 24, 2008

Centre BTT Pla de l'Estany. Ruta 5

Diumenge passat, després de presenciar i disfrutar de l'espectacle de l'èlit mundial del mountainbike, en Xevi i jo ens moríem de ganes d'armar les nostres bestioles i posar-nos a vogar de valent. Bé, tampoc no hem d'exagerar: el dia no acompanyava gaire, esteia ennivolat i feia un fred humit d'aquells que se't calen fins als ossos. Clar que en Xevi, en la seva línia, considerava que feia calor; sempre a l'enrevés de la resta dels humans... El cas és que, fred o no, ens vam dirigir a l'aparcament del cementiri de Banyoles, on havíem deixat el cotxe amb la roba i les velos, i després d'un streaptease lleugerament exhibicionista al costat de la carretera ens vam enfundar els mallots i culots i cap a vogar s'ha dit!

La ruta escollida per completar aquesta jornada completa de btt va ser la nº 5 del centre btt del Pla de l'Estany. Un Centre de BTT és, segons se'ns diu a la mateixa web, "un espai de lliure accés pensat per als practicants de la bicicleta tot terreny (BTT o Mountain Bike), amb un mínim de100 km d’itineraris perfectament senyalitzats que parteixen d’un punt d’acollida amb informació turística i serveis per a la bicicleta.Tothom, debutant o expert, pot practicar amb tranquil.litat la BTT i alhora conèixer les riqueses paisatgístiques, naturals i culturals del país".

Fins a dia d'avui he tingut oportunitat de resseguir 7 de les rutes marcades pels Centres BTT del Gironès, el Baix Empordà, Salines Bassegoda i el Pla de l'Estany. La nº 5 del Centre de Pla de l'Estany no és la més dura físicament (aquesta és la nombre 28 de Salines Bassegoda), però sí que és sens dubte la més completa de totes elles, ja que transcorre per terrenys variats i té alguns trams relativament tècnics, tant de pujada com de baixada.

Són uns 40 i pocs quilòmetres amb uns 1.000 metres de desnivell positiu acumulat. La part inicial travessa el Pla de Centenys, el qual permet rodar durant uns quilòmetres pràcticament plans (fins i tot amb lleugera baixada) abans d'encarar la primera de les tres pujades de què es composa la ruta. Després d'atravessar Serinyà i creuar la carretera C-66, feim una petita aturada d'una font que diu "aigua no potable" perquè en Xevi carregui el seu bidó fins dalt d'un líquid turbi que ha passat pels filtres d'una granja de porcs. La pujada té alguna rampa prou forta i en general no deixa baixar la guàrdia en cap moment, ja que està plena de roques, moltes d'elles soltes. La pujada ens va elevant fins a prop del Pi de Sant Josep, a partir d'on començam el descens per un corriol molt divertit amb escalons de roca i tancat per la part de dalt en forma de túnel. Al cap d'una estona passam a un camí més ample però no per açò gaire més ciclable, ja que està ple de roques soltes i de regueres.

A partir d'aquí, a la zona dels Plans de Briolf (m'encanta aquest nom), Pla de Baix i el Pla de Cadamont, ve un tram de planejar per pistes en bon estat i a trossos formigonades, amb algun puja i baixa que en cap cas impedeix mantenir una mitjana de velocitat prou bona. Després d'uns 4 quilòmetres i de creuar el Ritort, el ferm de la pista es va tornant més inconsistent, amb pedreta solta, i el camí comença a inclinar-se fort per amunt. Un poc abans de Can Guixeres comença la segona pujada de la jornada, primer per la pista esmentada i més amunt per damunt d'un camí -literalment- de roca entretallada i escalonada; en aquest tram els que vagin amb una doble jugaran amb avantatge. La baixada aquesta vegada no és per corriol sinó per una pista no gaire ampla. Tot i així, es tracta d'un camí amb moltes corbes que no vos decepcionarà. Tot i que la baixada és prou llarga, quan arribam a baix no voldríem que acabés.

Aquesta vegada no hi ha descans. Just arribam a baix, a uns 160 metres d'altitud, iniciam la tercera pujada de la ruta, que ens elevarà fins als 360 metres d'altitud. Aquesta pujada és més escalonada i permet dosificar millor les forces. Atenció perquè en un moment donat, poc després de travessar el Torrent del Collet de Guixeres, a l'alçada de Can Prim, podria ser que us sortissin al pas uns cans Sanbernardos que us donaràn una càlida benvinguda. Jo les dues vegades que hi he passat he tingut la sort que estaven fermats, però en Xevi tot sol en una ocasió va disfrutar de la seva simpàtica companyia durant un un bon tall de pujada.

A partir d'aquí si vos he de ser sincers em falla la memòria, i abans que inventar-m'ho preferesc deixar-ho obert perquè voltros mateixos ho aneu a descobrir. Només vos puc dir que les sensacions van ser bones en tot moment i que, a jutjar per la imatge del perfil altimètric, quasi tot el que queda a partir d'aquí és baixada i planejar. Només un petit apunt: cap a la part final, anant per una pista bastant ampla, hi ha un caminet que es desvia a la dreta en direcció al Puig de les Gitanes (està senyalitzat). Tot i que començava a plovisquejar, vam decidir anar a provar sort a veure què hi trobàvem. No vam arribar fins a dalt, però si anau bé de forces i de temps vos recoman que agafeu aquest caminet. És un corriol fàcil de transitar però divertit tant de pujada com de baixada.

Quan vam arribar a Banyoles el sol i el mercuri dels termòmetres ja eren avall. A la Draga pràcticament no hi quedava rastre de la festa bttera que s'hi havia celebrat aquell mateix matí, i alguns encara aprofitaven el que quedava de cap de setmana per caminar al voltant de l'Estany. Per la nostra part, ens en anàvem cap a les respectives cases amb molt bon gust de boca després d'haver disfrutat d'una jornada completa de mountainbike, amb competició d'alt nivell al matí i una bona ruta al capvespre. Després de dos anys de repetir-la, es tracta sens dubte d'una combinació que promet convertir-se en tradició.

Aquest és el perfil de la ruta:

Aquí podeu explorar el track:

O si ho preferiu, vos el podeu descarregar a la web de wikiloc.

[AFEGIT DIUMENGE 24]

Acab de recordar que els companys en Lluís i en Josep van fer aquesta mateixa ruta el setembre passat i en van penjar un petit reportatge al youtube. Aquí el teniu:

Xevi ha dit...

L'aigua estava boníssima. A més, era Bio, regeneradora de la flora intestinal. Ho hauries de fer de tant en tant.

No als actimels. Si a les aigues de dubtosa confiança!

Fantàstica jornada.

Xevi ha dit...

Ei, no has dit res de la teva rebolcada al fanc (je, je)