dijous, de gener 24, 2008

Puig d'Arques, el sostre de les Gavarres

Dissabte passat va ser un dia d'estrenes. Estrena d'un GPS (gentilesa dels reis mags d'orient), d'un cim que mai no havia fet (el Puig d'Arques) i reestrena del genoll dret (després de prop de dos mesos de semi-repòs). La ruta escollida per estrenar aquests tres aparells: la nombre 9 del Centre de BTT del Baix Empordà. Es tracta d'una ruta curta que, tot i que és classificada com a negra (màxim grau de dificultat), no presenta majors obstacles físics ni tècnics. El plat fort és la pujada fins al Puig d'Arques (535 m.), tot i que açò de pujada ho hauríem de matisar, ja que la ruta surt de Romanyà de la Selva, a uns 320 metres d'altitud. En total, 750 metres de desnivell positiu acumulat en poc menys de 30 quilòmetres.

La ruta comença amb pujada cap al Puig d'Arques, on s'hi arriba passant pel Coll del matxo mort. Des de dalt de tot del cim es gaudeix d'una esplèndida panoràmica de 360º: cap al nord-oest, la serra de Rocacorba retallada sobre el fons dels Pirineus nevats, amb el Canigó i el Puigmal sobressortint per damunt de tot; cap al nord, l'Alta Garrotxa i la Serra de l'Albera; cap al nord-est, el Cap de Creus, el Golf de Roses i el Montgrí; cap a l'est, les darreres ondulacions de les Gavarres amb el mar al fons; cap al sud-est, el Puig de Cadiretes i, un poc més al sud, el Montnegre; cap al sud-oest, el Montseny amb les característiques Agudes i, al costat, Matagalls; i cap a l'oest, les Guilleries, Collsacabra, Puigsacalm, Sant Roc...

Típica imatge de les Gavarres, de camí cap al Puig d'Arques.

L'estació metereològica que hi ha dalt de tot del Puig d'Arques fa que aquest cim sigui fàcilment identificable des de molts punts del Baix Empordà.

A dalt de tot del cim també hi trobam aquest dolmen... o més ben dit, el que en queda d'ell. Realment no té res de particular més enllà del valor que li confereixen la seva antiguitat i la seva privilegiada ubicació.

El Puig Gros (469 m.), a un tir de pedra vist des del Puig d'Arques.

Vistes des de dalt del Puig d'Arques mirant en direcció sud-est.

Després d'una estona gaudint de les vistes, omplint un poc el gavatx i contant batalletes del present i del passat, tornam a qualcar les nostres velos i enfilam la baixada en direcció a les proximitats de Calonge. Al cap d'una estona de baixada per pistes en divers estat, ens desviam un moment de la ruta per arribar fins a l'església de Sant Cebrià dels Alls, una d'aquelles petites sorpreses que t'esperen amagades enmig de les Gavarres. Segons el cartell informatiu que hi ha allà, la parròquia està documentada els anys 1062 i 1064, i la resta de l'edifici correspon al final del romànic, als segles XII i XIII.

Església de Sant Cebrià dels Alls, situada al bell mig del massís de les Gavarres.

A partir d'aquí la ruta consisteix en seguir la baixada, alternant corriols i pistes, fins als 60 metres d'altitud. I a partir d'aquí, després d'una estona de planejar, el camí es torna a enfilar cap amunt fins arribar al punt de sortida, Romanyà, on ens esperen els cotxes i furgonetes davall d'un sol més digne de primavera que d'un mes de gener. Així idò, tot i que la pujada al puig d'Arques s'inicia als 320 metres d'altitud, si hi sumem aquesta darrera pujada des de Santa Maria de Fenals fins a Romanyà ens surt més o manco el mateix desnivell que si haguéssim partit des de baix des de l'inici.

Aquest és el perfil altimètric de la ruta:

El company en Xevi ha penjat el track de la ruta al Wikiloc per si vos el voleu descarregar.